· 

Etiketjes

Je kent ze vast wel; die posters die aandacht vragen voor de labels/etiketten die kinderen opgeplakt krijgen tegenwoordig.

Deze triggeren mij altijd en dan voel ik het weer kriebelen om een blog te schrijven.

 

Op Facebook kwam ik een tegen over ADHD, Autisme en Dyslexie. Deze is van HART voor kinderen!

Mooi om te zien dat ze er achter zijn gekomen dat bovengenoemde labels niet alleen maar lastig zijn maar dat er ook voordelen aan zitten.

 

Wat ik interessant vind is, wat deze labels eigenlijk aan ONS als vol-wassenen willen zeggen.

 

Neem nou ADHD; deze kinderen worden gekenmerkt als zijnde enthousiast, open, sterke intuïtie, spontaan, creatief, veel energie, eerlijk, veel humor, goed in bedenken van oplossingen, gedreven, daadkrachtig en goed kunnen inleven.

 

Wat ons dat wil zeggen? Nou; waar was jij enthousiast over of waar is je enthousiasme gebleven?

Durf je open en eerlijk te zijn naar jezelf?

Gebruik je je intuïtie of durf je er misschien niet naar te luisteren?

Doe je ook wel eens spontaan iets leuks?

Wees creatief of zijn we juist bezig met steeds heel creatief om de brij heen draaien?

Krijg je genoeg energie van de dingen die je doet en zo niet; wat houd je tegen om daar iets aan te doen en gebruiken we onze energie wel goed of draven we maar door?

Waar is je humor gebleven en lach je wel genoeg?

Is er wel een probleem?

Waar ben je heel bedreven in of ben je misschien afgedreven van jezelf?

Kun je nog de daad bij het woord voegen of wordt je daarin belemmerd?

Ben je goed in het leven van je leven?

 

De kinderen met Autisme worden gekenmerkt als zijnde creatief, goudeerlijk, concreet zijn, oog voor detail, daadkracht, betrouwbaar, behoedzaam, realistisch, objectief, leven regels na, perfectionistisch, standvastig, gericht op feiten, analytisch denken.

 

Denk eens OUT of the BOX en durf uniek te zijn!

Wees eerlijk naar je-ZELF!

Houd je eens bezig met de concrete dingen.

Neem eens de tijd om goed te kijken naar de dingen alvorens je oordeelt.

Durf voor jezelf te staan!

Wees trouw aan jezelf!

Doe eens iets impulsiefs; doe eens gek!

Wat is jouw eigen realiteit en hoe voelt dat voor je?

Trek je niet alles aan en onderwerp je eens aan grondig zelf-onderzoek.

Waar leef je voor?

Je mag het altijd weer opnieuw proberen en kijk eens naar al je successen!

In welk standpunt zit je vast?

Richt je eens op de feiten!

Ga eens voelen ipv denken!

De kinderen met Dyslexie worden gekenmerkt als zijnde creatief, het hebben van ruimtelijk inzicht, oplossingen voor complexe situaties, fantasierijk, goed beeldend geheugen, beelddenkend, nieuwsgierig, humor.

 

Schep je eigen realiteit!

Durf je ruimte in te nemen!

We mogen onszelf stimuleren tot veelzijdigheid want we durven vaak de grote uitdagingen maar moeilijk aan te gaan.

Gebruik je fantasie!

Kun je je nog verbeelden wat je altijd al wilde wat betreft je doel, je pad, je wens?

Wees nieuwsgierig!

Zie ergens de humor van in!

 

Wanneer je de positieve kanten van labels kunt zien ben je al een heel eind op de goede weg hoor! Het leuke is, is dat er zowel in de positieve als de negatieve kanten, hele mooie boodschappen zitten verscholen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0